1 | Praktijkafspraken (schriftelijk) |
1.1 | In/uitschrijvingen |
1.2 | Contactgegevens patiënten |
1.3 | Contact met de praktijk |
1.4 | Opvragen uitslagen |
1.5 | Financiën |
1.6 | Verstrekken medische informatie aan derden |
1.7 | Keuringen en verklaringen |
1.8 | Euthanasie |
1.9 | Klachtenprocedure |
2.0 | Gedragsregels binnen de praktijk |
1.1 Inschrijvingen/Uitschrijvingen
1.2 Contactgegevens patiënten
1.3 Contact met de praktijk
Visites worden in principe alleen gereden vanwege een medische indicatie, niet vanwege het ontbreken van vervoer.
1.4 Uitslagen
1.6 Verstrekken medische informatie aan derden
1.7 Keuringen en verklaringen
De KNMG heeft als standpunt dat een behandelend arts geen verklaringen afgeeft over een eigen patiënt,waarbij hij/zij een oordeel geeft over de (medische) geschiktheid of ongeschiktheid van een patiënt ombepaalde dingen wel of niet te doen. Voorbeelden daarvan zijn: is iemand in staat te werken, een auto tebesturen, naar school te gaan, goed voor de kinderen te zorgen, is terecht een geboekte reis geannuleerd of heeft iemand recht op een parkeervergunning of aangepaste woonruimte? Dergelijke verklaringen mogen alleen worden afgegeven door een onafhankelijke arts (dus niet de ‘eigen’dokter). Zo’n arts kan een eigen beoordeling maken van uw situatie. Als dat nodig is, kan die arts, met uw toestemming, ook nog extra informatie opvragen bij uw behandelend arts(-en).
1.8 Euthanasie
Dokter Didden staat in principe niet afwijzend tegenover euthanasie. Er is echter geen sprake van een recht op euthanasie, het is een groeiproces waarin zowel de patiënt als de huisarts met in achtneming van de wettelijke regelgeving moeten komen tot een evenwichtige afweging, waar zij beiden volledig achter kunnen staan. Het is verstandig om uw wensen en gedachten hierover tijdig met uw huisarts te bespreken en op schrift vast te leggen. In zo’n gesprek kunnen wij u uitgebreid voorlichten, zodat u weet wat u van ons kan en mag verwachten en wij ook weten wat u zou willen. Een euthanasieverklaring heeft alleen waarde als deze regelmatig wordt geactualiseerd.
2.0 Gedragsregels binnen de praktijk
Onze medewerkers zetten zich in om uw medische hulpvraag correct te behandelen. Wij verwachten van u dat u onze hulpverleners daarvoor de kans geeft, door ze rustig en respectvol te woord te staan en geen overlast te veroorzaken voor andere patiënten. Dit geldt voor contact per telefoon, voor huisbezoek en ook als u de praktijk voor een consult bezoekt.
Vanuit onze vakkennis geven we het optimale advies en wij verwachten dat u ons advies opvolgt. Onze medewerkers zijn verplicht zich te houden aan de regelgeving die gesteld is aan het leveren van zorg, waardoor we niet altijd volledig aan uw wensen kunnen voldoen.
Gedragsregels binnen de huisartsenpraktijk
Deze gedragsregels zijn opgesteld om aan te geven hoe we hier met elkaar omgaan en hoe we hier een prettige en veilige omgeving met elkaar scheppen. Met het aanwezig zijn in de huisartsenpraktijk, gaat u akkoord met deze gedragsregels.
1. We accepteren elkaar met onze verschillen.
2. We gaan respectvol met elkaar om en beledigen elkaar niet.
3. We houden ons aan de wet wat betreft discriminatie en (seksuele) intimidatie.
4. Dreigend en grof taalgebruik kan worden opgevat als intimiderend gedrag.
Hiervan wordt melding gemaakt bij de huisarts.
We tolereren geen enkele vorm van agressie of geweld.
Hiervan wordt melding gemaakt bij de politie.